Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up

שאפשואן – העיר הכחולה

בשנת 1471 נוסדה העיר ע”י מולאי עלי בן מוסא, ושימשה כמבצר מורי עבור הגולים שהגיעו מספרד. לאחר גירוש ספרד, בשנת 1492, הגיעו לעיר מגורשים רבים, הן יהודים והן מומרים נוצרים כאחד.

כמו ערים רבות במרוקו, שאפשואן היא תוצר של רב תרבותיות שהחלה כבר במאה ה-15, כאשר גרו בה יהודים, נוצרים, מוסלמים וכמובן ברברים מהרי הריף. כיום ניתן לראות ברברים לבושים בבגדים מסורתיים מעשי אמן ועשירים בצבעוניותם.

העיר הציורית והיפהפייה בנויה על צלע הר, מה שמבליט את יופיה ואת ייחודיותה. סמטאותיה משוחי מכחול כחול יובילו אתכם דרך ריחות עשבי התיבול, השמנים הארומטיים, התבלינים למכביר, וניחוח של לחם הנאפה בשיטות המסורתיות, בתנור עץ.

חובבי הטבע ייהנו משפע רב שיש לעיר להציע, ערוצי נחל וואדיות, הרים ופסגות יפהפיות ועם נוף קסום לעיר. לצפות ולהינות.

מקור השם שאפשואן בא ממיקומה בין שני הרים, כאשר במבט מרחוק העיר נראית כמו עז עם זוג קרניים… ובניב המקומי “שוף שואן” (ראה קרניים).

הצבע הכחול הוא צבע על בסיס גיר, שנותן לו את הגוון המיוחד כל כך.

על פי המסורת, צביעת הבתים בכחול מקורה במנהג ממאה ה -15, כאשר פליטים יהודים רבים, שנמלטו מהאינקוויזיציה הספרדית התיישבו בשאפשואן. הם הביאו איתם את המסורת שלהם לצבוע דברים כחולים כדי לשקף את השמים ולהזכיר להם את דתם היהודית ואת אלוהיהם.

ויש אף מי שיגיד שמקורו של המנהג הוא בצבע הכחול המיוחד שנועד להבריח יתושים…

היום, לא רק הבתים צבועים בכחול, אלא אף מבני ציבור ומסגדים, הכיכרות והסמטאות, אז לכו לאיבוד וטיילו נטולי מטרה בין הסמטאות ותגלו עולם קסום ויפהפה עם אנשים חמים ונפלאים, ואם עייפתם קמעה, כוס תה עם נענע בבית קפה אקראי יהפוף את ההנאה למושלמת.

בקרו במבצר הקסבה, אדריכלות בסגנון אנדלוסי מגריבי, מבצר שנבנה כדי להגן מפני מתקפות הספרדים והפורטוגזים, בשנת 1471 ע”י מולאי עלי בן מוסא.

יש בו יש גן יפהפה ומוזיאון, וטיפוס על המגדלים יוביל אתכם לתצפית נהדרת על העיר ועל המסגד הגדול.

המסגד, שממוקם בפסגת גבעה המשקיפה על העיר הכחולה, נבנה ע”י הספרדים בשנות העשרים של המאה העשרים. המסלול שאורכו כקילומטר מלווה בנופים נפלאים של העיר בכחול. מאחר והמסגד נטוש גם ללא מוסלמים מותר להיכנס אליו, בניגוד למסגדים אחרים במרוקו.

ועוד משהו:

לעיר הכחולה היסטוריה עשירה מאוד של גידול חשיש, ואף היום ישנה חווה בקרבת העיר, שמגדלת ומפיקה חשיש, ואפשר להגיע ולראות, אבל לעיניכם  בלבד.