Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up

קניון ועמק הדאדס

קניון הדאדס, מהיפים במרוקו, נמצא בצפון מזרח הממלכה והוא במרחק כשעתיים נסיעה מוורזאזאת. תהליך הארוזייה של הסלע במשך מיליוני שנים, מעידן נסיגת הימים והליך הסחף של הנהר, יצרו נוף מהיפים בעולם. התמונות של הקניון נדמה ועברו עיבוד עם פילטרים של צבעים בפוטושופ, אולם המציאות של הטבע יפה יותר. מנעד גוונים המרחיב את ספקטרום הצבעים לאספקלריה מרהיבה. תהליכים טבעיים של שיוף הסלעים האדומים והחירוץ יצרו פיסול עוצר נשימה. הר שהתוואי הטרשי שלו מזכיר את מבנה המוח, והוא נקרא “המוח של האטלס” בהמשך רגלי הקוף. הדרכים שחוצות את הקניון עקלקלות ופתלתלות כנחש, ומכל זווית הקניון נראה כיצירת אמנות שונה.

עמק הדאדס, נקרא גם דרך אלף הקסבות. אלה הוקמו על תוואי ערוץ הנחל שזורם בעמק ומסביב, שהאדמה הפורייה מהווה את מקור החיות. הקסבה היא צורת החיים שהיתה נפוצה באזור הברברים, במרכזה מבצר משילות וסביבה כפר הבנוי בתי בוץ. חלק גדול מהקסבות הרוס ומתפורר, תוצאה של פגעי הזמן. הקסבה שימשה כמרכז צבאי לשליטה על המחוז וכתחנת גביית מסים מסוחרים על אם הדרך. הקסבה המפורסמת והמתויירת ביותר היא איית בין חדו ששימשה גם כתפאורה לסרטים הוליוודיים מרהיבים המתארים עולם היסטורי, כגון: גלדיאטור, בן חור, מומייה ומשחקי הכס.

הקסבה השנייה שהשתמרה באופן מרהיב ומומלצת היא קסבת הגילאווים, גובי המס. ארכיטקטורת הפנים היא אנדלוסית במיטבה, שילוב של מוטיבים מארמון אלהמברה בגרנדה עם אלמנטים המאפיינים את הארכיטקטורה המרוקאית כגון: חרשות עץ, צביעה בעץ וגלייז.

קסבה נוספת שהשתמרה בצורה נהדרת היא קסבת תאורירת.

בקסבות חיו יהודים, ושרידים של בתי כנסת וחפצי יודאיקה מוצגים בחלקם.

בעמק הדאדס נמצאת העיירה קלעה מג’ונה שסביבה עמק הוורדים. זני ורדים הגיעו מפרס בתקופת הכיבוש המוסלמי במאה ה-8, ובעיירה מתקיים בכל שנה בחודש מאי פסטיבל הוורדים.