Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up

7 לילות 8 ימים

מתאים לשומרי מסורת

מרוקו
מצטיירת כיעד אקזוטי עם נופים ייחודיים. אולם, מעבר לכך במרוקו התפתחה תרבות עשירה
ואינטלקטואלית של שירה כתובה, מוזיקה, אומנות ורוח. היצירה נולדה בסמביוזה של
האיסלאם והיהדות. צפון מרוקו, לאורך חופי הים התיכון, נשלט על ידי המעצמות
האירופאיות כחלק מתפיסה אסטרטגית. השער המסחרי הימי עם המזרח הרחוק, מיצרי
גיברלטר, הקירבה לאירופה. קירבה גיאוגרפית שהשפעתה ניכרת בארכיטקטורה, באומנות,
באנתרופולוגיה ובקולינריה. הסיור בחלקה הצפוני של מרוקו בין ערים שהם ערש תרבות
האסלאם המוגרבי כגון פס ובין טנג’יר, תטוואן שהשפעת ספרד ניכרת בהם. צפון מרוקו
שימש בתקופת הפרוטוקאט הצרפתי כבסיס האם השלטוני, רבאט שינתה את מראה להיות עיר
בירה אירופאית. בפינה היהודית פס ואחותה הלא תאומה מקנס הפכו למקור הפסיקה הרוחנית
והיצירה הדתית. הרי”ף והרמב”ם מגדולי הפוסקים לצד הבלשנים קבעו את מושבם
בתקופות מסוימות בפס. בית הדין הראשי התמקם ברבאט והשפעותיו הפסיקתיות שימשו
כמגדלור ליהודי מרוקו. ברבאט ובטנג’יר יצאו עיתונות וכתבי עת יהודיים כגון לה
ליברטה בגרסה הצרפתית או לה חורייה עם תעתיק עברי- ערבי. המסע בצפון מרוקו יהיה
בעקבות היצירה הרוחנית והאומנותית של מרוקו. בין שלוש תרבויות, אירופאית, יהודית
ומוסלמית.

מסלול הטיול

יום 1

תל אביב– קזבלנקה- רבאט

לאחר הנחיתה קליטה במלון אחה”צ נצא לראות את הכיכר המפורסמת ביותר בעולם ג’מע אל פנה. בתפר שבין היום ללילה הכיכר משנה את פניה, מהקולקציה של היום לגרדרובה של הלילה.  בשעות היום הכיכר משמשת למרקידי נחשים, מקשטות בחינה ומספרי עתידות. בלילה הכיכר היא תיאטרון הרחוב המקומי באוירת הפנינג של להקות מקומיות. עשרות דוכנים של אוכל רחוב מרוקאי מתפריטים ביזאריים ועד לקולינארים אופייניים למרוקו ודוכני מיצים טבעיים.

לינה במרקש 

יום 2

מרקש

היום יחל כסיור בעקבות צ’רצ’יל שכינה את מרקש הפילגש האהובה שלו. נפתח בביקור בגני מז’ורל המרהיבים שם התגורר ונקבר מעצב העל איב סאן לוריין. גנים בוטניים אקזוטיים שהכחול והצהוב הם התפאורה של הירוק, כחול מז’ורל הגוון הייחודי.

נמשיך בביקור בקברי הסעידים, שושלת ששלטה במרוקו לפני יותר מ500 שנים. אתר עם ארכיטקטורה אנדלוסית מרהיבה. נבקר בבית מרקחת מקומי לתרופת טבעוניות ונשמע ספק הסברים ספק מופע קומי על הסגולות של התבלינים והשורשים. נמשיך אל ארמון אל בהיה שם גר בא-אחמד הווזיר המקומי עם ארבעת נשיו ושמונה עשרה פילגשיו. נבקר במלאח, הרובע היהודי שבתחילת המאה ה20 גרה בו הקהילה היהודית הגדולה ביותר במרוקו. נבקר בבית הכנסת העתיק של מגורשי ספרד סלאת אל עז’אמה. נטייל בין סמטאות ה’מדינה’ אל איזור הבוסקאים, שם נראה בעיבוד עורות בשיטה העתיקה של בורות סיד, בורות לשלשת ובורות צביעה. זמן חופשי לשוטט בין שווקי העיר הססגוניים.

בערב נצא לראות את מופע הפנטזיה המרהיב בארמון אלף לילה ולילה.

לינה במרקש

 

יום 3

מרקש – מפלי אוזוד- דמנאת

עם בוקר ניפרד ממרקש וניסע אל מפלי אוזוד, המפלים המרשימים הגבוהים ביותר במרוקו והשניים בגובהם באפריקה. איזור המפלים משופע במטעי זיתים, בוסתנים ועמקים פוריים. המפלים מרשימים גובהם 110 מ’ והם זורמים בשצף אל נהר שבהמשכו קניון מרהיב. נטייל לאורך השביל המוביל אל המפלים ונעלה במדרגות אל מרומי הקניון. נצא בשייט אל תחתית המפלים, חוויה מרהיבה קשת של צבעים מהשתברות קרני האור מזרזיפי המים. נמשיך אל דימנאת שבשולי הרי האטלס ונעצור באימי ניפרי מערת קשת מרהיבה ביופייה שם נראה איך הסלע פיסל את מפת האטלס בדיוק מרהיב.

לינה בדמנאת

 

יום 4

– עמק האנשים המאושרים- קניון הדאדס – טינריר

ניפרד מדמנאת לפנינו יום עמוס בנופי הרי האטלס הגבוה עוצרי נשימה ביופיים. נעבור דרך עמק האנשים המאושרים, עמק ירוק עם טרסות מרהיבות פורה. הברברים שגרים בעמק חיים בפשטות מעוררת השתאות, רובם עוסקים בחקלאות. סביב הנחל החוצה את העמק הוקמה רשת תעלות המשקה את הטראסות על פי חלוקה הנעשית ע”י זקני השבט. נעבור דרך קלעה מגונה שנמצאת בלב עמק הורדים. נחצה את קניון הדאדאס המרהיב ביופיו, כשהדרך מתעקלת בין קימוריו כנחש. נגיע לעת ערב לטינריר

לינה בטינריר

יום 5

טינריר – ארפוד – מרזוגה

בבוקר נצא אל קניון הטודרה, מהקניונים המרשימים בעולם. השיר של שלמה בר והברירה הטבעית יתנגן באוזנינו כהד אותו מזמזמים כותלי הקניון המרשימים. רוחבו של הקניון במקום הצר ביותר עולה לכדי 15 מ’ והעוצמה מרשימה. נמשיך אל ארפוד שבחבל תפילאלת, המקור של השושלת העלאווית השלטת עד היום במרוקו. נמשם פנינו אל הפנינה של הטיול דיונות מרזוגה של מדבר הסהרה. נעלה על ג’יפים חוויה מעוררת אדנלין ונשעוט בדיונות. הנסיעה בג’יפים בדיונות היא חוויה כיפית. הנסיעה לאורך רכס פסגות הדיונות והטיפוס על מדרונותיהם הם חוויה ממריצה. נחווה את השקיעה המרשימה שצובעת את השמים בגוונים עזים והמראה יהיה מהיפים שנחווה.

לינה באתר קמפינג מאובזר במדבר. השמים זרועי הכוכבים והקומזיץ ישלימו את החוויה.

 

יום 6

מרזוגה – ווארזאזאת

מומלץ להשקים לחוות את הזריחה בסהרה שצובעת את השמים בגוונים עזים השונים מהשקיעה. נמשיך את החוויה בסהרה ניפרד ממנה ודרכינו אל וורזאזאת, הוליווד של אפריקה. מפיקי הקולנוע ראו בווארזאזאת כלוקיישן האידיאלי לאפוסים קולנועיים היסטוריים. היכולת להקים תפאורה, הניצבים הזמינים באלפיהם, כל אלו הם הבסיס לעיר הקולנוע שהתפתחה. בעיר ווארזאזאת צולמו סצינות מתוך הסרט המומייה. נבקר ב’מדינה של העיר שם צולמו קטעים מהסרט מומייה. נבקר במלאח היהודי שם התקיימה בעבר קהילה יהודית ונבקר בשריד.

לינה בווארזאזאת

יום  7

ווארזאזאת- קסבת אית בן חדו- קסבת הגלאווים- מעבר טיז אן טישקי- מרקש

ניפרד מווארזאזאת ונגיע אל קסבת אית בן חדו אתר מורשת עולמית של אונסקו. התגובה הראשונה של המבקרים היא ‘היינו בסרט הזה’. כולנו גדלנו על סרטים שהם אפוס היסטורי קולנועי. סרטים המבוססים על סיפורים היסטוריים. באית בן חדו נבין היכן צולמו הסרטים בן חור, סצנות ממשחקי הכס, אלכסנדר, גלדיאטור, הפיתוי האחרון של ישו ועוד עשרות. ניפרד מאית בן חדו ונחצה דרך מרהיבה, דרך אלף הקסבות. לאורכה קסבות ערים שנבנו מבות ותבן סביב מצודה מרכזית. נבקר בקסבת הגלאווים המרהיבה ביופיה שהפנים שלה השתמר והוא נעוטר האומנות אנדלוסית מרהיבה. נחצה את מעבר הרועים טיזי אן טישקי החוצה את הרי האטלס. המצלמות לא יצליחו להנציח את יופייה של הדרך. נסיים עם ערב במרקש.

לינה במרקש

יום 8

מרקש – ת”א

הבוקר חופשי במרקש להשלמת החוויה. בהתאם ללוח הטיסות ניסע אל שד”ת של מרקש ממנו נמריא חזרה.