Login

Lost your password?
Don't have an account? Sign Up

 

העיר המדברית ווארזאזאת, שפירושה בשפה ברברית “בלי רעש” “בלי בלבול”, היא נווה מדבר נטוע דקלים וים הקסבות האדומות והבלתי נגמרות שמסביב, שהופכים אותה לעיר קסומה ומלאת חן.

העיר ממוקמת בנקודת המפגש של העמקים ואדי ווארזאזאת וואדי דאדס שיורד מהאטלס הגבוה. המפגש שלהם יוצר את נהר הדרע, שממשיך בזרימתו לדרום מזרח מרוקו, אל עמק הדרע ומשם אל הסהרה.

ווארזאזאת התפתחה, לאורך מאות בשנים, סביב קסבות עתיקות, יש מי שמספר שיש בה לא פחות מאלף, ושווארזאזאת היא הקצה או התחלה תלוי מהיכן מגיעים. הקסבה היתה נפוצה באזורים הברבריים, במרכזה מבצר משילות וסביבה כפר בתי בוץ. הקסבה שימשה כמרכז צבאי לשליטה על המחוז וכתחנת גביית מסים לסוחרים על אם הדרך. העדות הבולטת שבהן היא הקסבה של טאורירט הנמצאת בלב העיר.

עם החלת הפרוטקטורט הצרפתי בתחילת המאה ה-20 נבנתה העיר החדשה ששימשה כעיר מחוז שסיפקה שירותים מנהליים לסביבתה.

פעילות מסחרית שהתנהלה על פני מרחקים ארוכים, בתחומי החקלאות והאמנות הפכה את ווארזאזאת של ימינו, לעיר שבה היסטוריה, תרבות, מסחר ותיירות מתאחדים בהרמוניה כל העת.

ווארזאזאת נחשבת בעיקר ל-“הוליווד של מרוקו” מכיוון שיש בה מספר אולפני קולנוע: אולפני אטלס, יוניברסל, אולפני קנזמן ואולפני CLA.

מפיקי הקולנוע ראו בווארזאזאת לוקיישן אידיאלי לאפוסים קולנועיים היסטוריים. היכולת להקים תפאורה, הניצבים הזמינים באלפיהם, כל אלו הם הבסיס לעיר הקולנוע שהתפתחה. בעיר ווארזאזאת צולמו סצינות מתוך הסרט המומיה. כ-30 ק”מ צפונית מערבית לווארזאזאת ניתן למצוא את הקסר- קסבת איית בן חדו שבה צולמו סרטים בלתי נשכחים כמו: לורנס איש ערב, הפיתוי האחרון של ישו, אלכסנדר, בבל, בן חור, גלדיאטור ועוד ובנוסף סצינות מתוך הסדרה משחקי הכס.

בשנת 1987 הכריז ארגון אונסק”ו על איית בן חדו כאתר מורשת עולמית בשל היותו דוגמא לאדריכלות הסהרה המוקדמת, בדרום מזרח מרוקו.

הנקודה היהודית:

היהודים שחיו בה התגוררו בטאורירט והתפרנסו בעיקר מצורפות. בעיר העתיקה של ווארזאזאת נמצא המלאח בו התרכזו יהודי העיר. במלאח נמצא שריד מהקהילה, בית הכנסת עתיק שכיום משמש כחנות בבעלות מוסלמי נצר למשפחה יהודית, סבתו התאסלמה ונשאה למוסלמי. במקום מצויים פריטי יודאייקה שמעידים על ייעודו כבית כנסת בעבר.

רבי שאול נחמיאס היה מנהיגה הרוחני במאה ה-19. קבר הקדוש רבי אברהם ואזאנה נמצא במזרחה של העיר, בקרבת קסר מנצור אל-דהבי.

במאה ה-19 פעל במלאח רבי שאול נחמיאס שהיה ממנהיגיה הרוחניים של העיר ויוצר פורה.

קברו של הקדוש ר’ אברהם ואזאנא, ידוע כבעל נס ועושה נפלאות נמצא מזרחית לעיר, ליד כסר מנצור אל-דהבי.